Począwszy od pierwszego półrocza roku szkolnego 2019/20 uczniowie LOTE mogą poznawać tajniki projektowania i drukowania obiektów 3D. Dzięki drukarce 3D, która zadomowiła się w pracowni informatycznej, zdążyliśmy już stworzyć bogatą kolekcję wydruków, powstałych – co warto zaznaczyć – na bazie wyłącznie samodzielnych projektów 3D (np. mitochondria, mrówka, gitara, ozdobne napisy 3D). Szczególną kategorią i powodem do dumy są nasze projekty flagowe stanowiące prawdziwe „perełki matematyczne”: kostka Mengera, wstęga Möbiusa i butelka Kleina.
Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego w pracowni komputerowej zauważyliśmy zmiany, zmiany zmiany… Słońce zaczęło świecić jaśniej, Ziemia obracać się szybciej, a nasze możliwości ze skąpej przestrzeni 2D wstąpiły do nielimitowanej przestrzeni 3D. Dzięki Unii Europejskiej, a także naszemu nauczycielowi informatyki Adamowi Jaronickiemu, w szkole mogła na stałe zamieszkać drukarka 3D.
Uczniowie LOTE, którzy postanowili wziąć udział w dedykowanych zajęciach (czyli my – piszący ten tekst z nieukrywaną satysfakcją), mogą twórczo realizować swoje dizajnerskie pomysły w przestrzeni 3D. Przedtem jednak – co samo w sobie stanowiło dla nas wszystkich wyzwanie oraz atrakcję - złożyliśmy samodzielnie drukarkę firmy Prusa i dokonaliśmy pierwszych testowych wydruków, racząc się przy okazji żelkami dołączanymi przez firmę Prusa do każdego zestawu.
Nasze zdolności cały czas się rozwijają i – jak sądzimy – ciągle rozwijać będą. Możliwości drukarki również – a wszystko to m. in. poprzez zakup bogatego zestawu kolorowych filamentów o różnych właściwościach oraz kupno i samodzielny montaż głowicy wielofilamentowej, która stanowi de facto sprzętowy upgrade drukarki bazowej.
Na tym nie koniec: obecnie pracujemy nad obudową drukarki, która docelowo zmontowana zostanie z wydrukowanych na tej właśnie drukarce elementów konstrukcyjnych, które utworzą konstrukcję na bazie stolików zakupionych w szwedzkim sklepie meblowym oraz - zamówionych na wymiar - przezroczystych ścianek ze szkła akrylowego.